Spennende utviklingsarbeid i Trollskogen!

Trollskogen er så heldige og ha fått innvilget støtte for kompetanseutvikling i barnehagen gjennom regionale kompetansemidler. (Rekomp) Barnehagen skal hele tiden arbeide for barnets beste, og vi har plikt til å utvikle oss på bakgrunn av nyeste forskning. Dette er det engasjerte personalet i Trollskogen opptatt av, og akkurat nå er vi inne i et spennende utviklingsarbeid i samarbeid med NLA.

Mål: Styrke Trollskogen barnehage som pedagogisk virksomhet med fokus på å lede utviklingsarbeid.

Delmål: Øke kvaliteten på barns medvirkning gjennom økt kunnskap om nyere forskning og Reggio Emilia-filosofien.

Trollskogen barnehage er inspirert av filosofien som oppstad i Reggio Emilia i etterkrigstiden. Gjennom vårt utviklingsarbeid, ser vi anledningen til å reflektere over vår rolle som ansatt i barnehagen, vårt læringssyn. synet på hvordan barn lærer og utvikler seg, hvilke uttryksformer barn bruker, barns medvirkning og hvordan skape et inkluderende miljø for alle barn?

Dette er store og viktige faktorer som Rammeplanen for barnehagen pålegger oss å reflektere over. Perspektivet om barns beste skal alltid ligge til grunn.

Uansett hvilke pedagogiske satsningsområder barnehagen setter, er kvaliteten avhengig av at ledere kjenner kjernekomponentene for å drive utviklingsarbeid. Vi skal lære å identifisere suksessfaktorer i eget arbeid, samt å vite noe om hva som eventuelt hindrer oss i utvikling.

Vi er godt i gang allerede og bruker planleggingsdager, personalmøter og andre møtefora godt på dette arbeidet.

Med andre ord: Vi synes det er superspennende og motiverende å utvikle oss sammen om det viktigste vi har; barna!