Kosthold

Måltider i barnehagen. Vi følger Helsedirektoratets sine retningslinjer og kostholdsråd for mat og måltider i barnehagen.

Trollskogen barnehage serverer sunne og næringsrike måltid hver dag.

Tussilago, Linnea, Myosotis og Nemorosa:

Til frokost tilbyr vi alle barn havregrynsgrøt, brød eller knekkebrød med pålegg. Til lunsj har vi smørelunsj med et godt og sunt utvalgt av skiver, knekkebrød, grønnsaker og pålegg. Hver avdeling tilbyr varm lunsj en dag i uken. På ettermiddagen får barna frukt og grønnsaker og knekkebrød/skive med pålegg. Barna får melk eller vann til alle måltid.

Trifolium (friluftsavdelingen):

Til frokost tilbyr vi alle barn havregrynsgrøt, brød eller knekkebrød med pålegg. Til lunsj har vi smøremåltid med et godt og sunt utvalgt av skiver, knekkebrød, grønnsaker og pålegg to dager i uken. Trifolium tilbyr varm lunsj en dag i uken. Foreldre har med matpakke hjemmefra to dager i uken. På ettermiddagen får barna frukt og grønnsaker og knekkebrød/skive med pålegg. Barna får melk eller vann til alle måltid.

Det å samles rundt et godt måltid mat er en viktig læringsarena. Like viktig er det at maten vi tilbyr gir barna energi til en aktiv dag i barnehagen. Vi har en bevisst holdning til maten vi serverer. Barn som trenger egne dietter får tilrettelagt for det. Sammen med fysisk aktivitet er gode matvarer noe av det beste vi kan bidra med for å holde barna friske og glade. Vi liker å være på tur og lager gjerne mat på bålet i skogen.